Pitts S-12

Baví mě klasická akrobacie, při které je pohyb vzduchem určován aerodynamickými zákony
a letovým projevem skutečných předloh. Akrobacie sobě pro radost a bez
ohledu  na to, co řeknou bodovači.  Akrobacie po které jedu z letiště spokojený.
Postavil jsem v modelovém provedení téměř všechny skutečné akrobatické legendy a nyní
nadešel čas na akrobatického dvouplošníka.  Mám rád hvězdicové motory a tak volba byla
jasná - Pitts S-12.
Kořeny našeho královského hobby sahají do první poloviny minulého století, do doby nosníčků,
překližkových přepážek, kaseinového lepidla, papírových potahů a acetonových
laků. Takto vyrobeným modelům nelze upřít jisté kouzlo a nostalgii.
Při návrhu
Pitts S-12 jsem se nechal inspirovat tímto odkazem našich modelářských pradědů
a použil žbrdlinkovou konstrukci. Přimíchal jsem ovšem současnou technologii
CNC obrábění, přidal špetku moderních lepidel, špetku uhlíkových vláken, na
potah nažehlovací folii a do útrob vložil nejnovější výdobytky radiových a
pohonných systémů.  Domnívám se, že vznikl zajímavý model pro radost.
No posuďte sami.
Modely navrhuji ve vhodné aplikaci na PC. Vědomí, že díly nebudu řezat lupenkovou
pilkou, mě při návrhu modelu dává křídla. Škodolibě maluji množství odlehčení,
množství zámků a naprosto všechny potřebné dílečky. Namaluji řadu montážních
přípravků, které téměř zabrání mít něco zkroucené - základem je však dokonale
vyrovnaná pracovní deska. Důsledným vyvázáním dílů pro plynulé rozložení
provozních zatížení zajistím, že se model po dvou sezónách nerozpadne. Veškeré
sousedící díly (přepážky trupu s bočnicemi, žebra křídla se stojinami ...atd)
jsou spojeny zámky, což zajišťuje jejich pevnost, správnou vzájemnou polohu a
eliminuje špatnou montáž
Poté není problém vše nachystat na frézování, kamarád Pavel Tošovský rozezní
symfonii CNC frézky a všech 553 dílů z překližky, balzy a sklotextitu je na světě.
Dále prostě složím Lego, zkontroluji souosost a zalepím řídkým a středním vteřinovým
lepidlem (a to i partie kolem motorové přepážky a podvozku).
Stavba pokračuje rychle a je velkou radostí.
Konstrukce modelu
Nosným prvkem trupu je vnitřní korýtko, vekterém je ukotvena motorová přepážka,
podvozek a přepážky trupu. Jsou v něm dále uloženy pohonné akumulátory a veškeré
RC vybavení včetně serva SOP. Vnější tvar trupu tvoří balzové nosníky 7 x 7 mm s diagonálními
výztuhami z B3. Horní díl trupu je odnímací od zadní hrany kabiny až po předek trupu i s částí
motorového krytu. Tím je zajištěn zcela volný přístup k veškerému vybavení.
Křídla jsou klasické konstrukce, pásnice nosníku jsou smrkové, stojiny nosníku jsou vyfrézovány
z překližky, torzní skříň a páskování žeber je z balzy tloušťky 1,5 mm. SOP a VOP jsou též klasické
konstrukce většinou z balzy tloušťky 1,5 mm.
Spojky křídel tvoří tři vrstvy překližky. Prostřední je nižší, čímž vznikne žlábek pro uhlíkový rowing,
uzavřený zámkovaným sklotextitem tloušťky 0,8 mm. Pro spodní křídla je  spojka integrovaná
v přepážce trupu, v křídlech je pro ni pouzdro jako součást nosníku. V horních křídlech je spojka
součástí nosníku a pouzdro je součástí baldachýnu.
Nemám rád jakékoliv šroubování na letišti. Z tohoto důvodu jsou křídla i kabina zajištěna odpruženými
čepy, křídla a kabinu nasunu, zacvaknu a je hotovo!
Model
je potažen folií Oracover, grafické polepy a nápisy jsou vyříznuté z folie
Orastick. Proti aranžérským foliím mají výhodu stejné tepelné odolnosti, takže
při vypínání potahu není problém. Také lepení jde lépe, protože po nalepení na
Oracover nemá spoj plnou pevnost a v případě chybičky, nebo bublinky lze folii
opatrně odlepit a vše napravit. Teprve přežehlením získá spoj plnou přilnavost
a  Orastick drží velmi dobře.
Orastick
lze řezat na běžných plotrech, jeho podkladový papír však není tak tlustý a
pevný, jako u aranžérských foliích. Musíme pamatovat na to, že při řezání
velkých a dlouhých dílů, které mají být tvarově shodné, může dojít (díky menší
tuhosti podkladového papíru) k délkovým rozdílům a tvarovým nepřesnostem. Máme
odzkoušeno, že pokud vše řezané rozdělíme na cca 600 mm kusy, nebývá problém.
Základní technické údaje
Rozpětí:                               2 000 mm
Délka :                                 1 880 mm
Letová hmotnost :               8 135 g
Plocha křídel :                      124 dm2
Plošné zatížení křídel :       65,6 g/dm2
Pohon modelu  
Motor :                       Hacker  Q80 8M V2
Vrtule :                       Fiala 25/12 E3  -  nová elektro
Regulátor :                Jeti MEZON 135 opto
Pohonné aku :         Jeti POWER ION  12S3P  7 800 mAh (články 2600A)
Parametry pohonu při plně nabitém akumulátoru (měřeno telemetrií Jeti
Duplex) :

 
 

 
Plný plyn
 

 
proud

 
A
 

 
napětí

 
V
 

 
otáčky

 
ot/min
 

 
příkon

 
kW
 

 
Staticky
  na zemi
 

 
120
 

 
40,0
 

 
6
  172
 

 
4,80
 

 
Horizontální
  let
 

 
95
 

 
40,8
 

 
6
  560
 

 
3,88
 

 
Vertikální
  let
 

 
114
 

 
38,5
 

 
6
  010
 

 
4,39
 
 
V tomto uspořádání se doba letu pohybuje mezi 8 až 11 minutami podle dynamiky letu
(počet vertikál, rychlost letu a razance práce s plynem). Pohon je svým letovým
projevem plně srovnatelný s benzinovým motorem minimálně 80 ccm, při ostřejším
nastavení regulátoru jsou však okamžité reakce na plyn rychlejší - elektrický
pohon zabírá okamžitě a to s plným kroutícím momentem.
 
 

 
Hmotnost pohonu
 

 
motor+kužel+vrtule      1 276 g
regulátor                         148g
akumulátory                1 792 g
celkem                       3 216 g
 
 
Řízení
Model
je ovládán systémem JETI Duplex EX. Palubní instalace je osazena přijímačem REX
12 se satelitním přijímačem Rsat. Vysílač DC je nastaven do režimu Dual Path. To znamená,
že každý z jeho dvou VF modulů komunikuje samostatně s jedním přijímačem, cesta signálu je
zdvojena a spolehlivost je neskutečná. Při výpadku jedné větve vysílač tuto skutečnost ohlásí,
ale ovládání funguje dále a model přivedeme bezpečně na zem.
Napájení palubní části je dvojicí akumulátorů Power Ion 2S1P 2 100 mAh prostřednictvím
elektronického přepínače DSM 10, ovládaným bezdrátovým spínačem RC Switch.
Serva
jsou digitální, typu HiVolt, značky KST. Ve křídlech 4 kusy DS 225 MG,
ve výškovce  2 kusy DS 589 MG a pro směrovku 1 kus DS 725 MG.
Jsou celokovová, silná, dostatečně rychlá, stabilně drží neutrál a jsou spolehlivá.
Telemetrie
Systém
Duplex EX nabízí uživatelsky velice přívětivé telemetrické údaje. Při využití
řady nabízených měřicích senzorů můžeme mít údaje z modelu v reálném
čase téměř o všem, na co si vzpomeneme.
Na tomto modelu mám k dispozici :
 
 
  • z regulátoru Mezon :
  •  
                    napětí a proud pohonné baterie, otáčky motoru, odebranou kapacitu,
                    teplotu regulátoru, čas běhu a procento plynu PWM
 
  • z přijímačů :
                   napětí na  obou přijímačích, síla signálu na všech čtyřech anténách obou
                   přijímačů a procento správně přenesených paketů opět z obou přijímačů
 
  • z vysílače :
                  polohu čtyř  vybraných ovladačů
 
 
Celkem tedy 19 parametrů. Pro akrobatický model je to vše, co bychom mohli potřebovat
pro dokonalý přehled o funkci jeho systémů a řešení nestandardních stavů.
Vysílače DC/DS umožní data jednak zobrazit, též uložit do paměti pro další zpracování a
nastavit více alarmů na jakoukoliv veličinu. Takto si pomocí alarmů hlídám
napětí na přijímačích a pohonných akumulátorech, sílu signálu na anténách a
kvalitu přenosu (parametr Q - procento správně přenesených paketů).
Dále využívám užitečný údaj o odebrané kapacitě z pohonných zdrojů, na kterém mám nastaven
alarm na hodnotu 6 300 mAh. Při odebrání této kapacity mě příjemný dívčí hlas
upozorní a jdu na přistání. Tím správně pečuji o akumulátory a nemusím sledovat
čas letu, který se navíc mění podle stylu létání. Pokud během letu chci znát
právě odebranou kapacitu, stačí cvaknout mžikový spínač a hlasový výstup
telemetrie mě sdělí požadované. Je to velice užitečné (nemusíme spustit oči z
modelu) a příjemné.
Třikrát až čtyřikrát za sezonu naloguji kompletní telemetrii celého letu, doma za
pomoci JETI Studia vše zkontroluji, zda je vše v pořádku tak, jak má být. Důležitý
prvek prevence.
Letové vlastnosti
Pitts S-12 létá ve všech fázích obratů klasické akrobacie neutrálně s dostatkem
výkonu. Díky tlustým profilům a malému plošnému zatížení je hodný, nezáludný a dobře
"drží", jak při minimální rychlosti, tak i při prudkých obratech ve vyšších
rychlostech.
Na letišti si to spolu vždy užijeme.

Bedřich Janáček